Tak wyglądają dzisiejsze standardy noclegowe - Sprawdź jak wyposażyć swój obiekt i zadowolić gości

standardy noclegowe

Aktualne trendy w biznesie turystycznym w ostatnich latach dynamicznie się zmieniają. W ciągu ostatnich dziesięciu lat mocno zmieniły się wymagania gości w stosunku do stanu i jakości wynajmowanych obiektów. Powoli do lamusa odchodzą drewniane, sypiące się domki z wnętrzami rodem z PRL-u, czy apartamenty zamieszkiwane przez właścicieli, a wynajmowane gościom ”po godzinach”. I nie zrozumcie nas źle, jesteśmy z tych, którzy widzą urok w miejscach z historią i sentymentalnie podchodzimy do wiekowych obiektów, tradycyjnej architektury czy urokliwych bibelotów. Wiemy jednak, że obecni turyści z reguły oczekują wyższego standardu niż rozkładana kanapa z wystającymi sprężynami, czy szafy wypełnione po brzegi rzeczami nieznajomych. Pomówimy więc trochę o tym, jak wyglądają dziś oczekiwania gości wobec mniejszych obiektów turystycznych, takich jak agroturystyki, domki czy pensjonaty.

Jakie podstawowe zasady muszą być spełnione by móc świadczyć usługi noclegowe

Oprócz oczywistych kwestii takich jak spełnienie wymogów sanitarnych, przeciwpożarowych i budowlanych, musimy zapoznać się także z minimalnymi wymogami co do wyposażenia wnętrz. Zgłaszając miejsce jako obiekt świadczący usługi hotelarskie, należy wcześniej zadbać odpowiednio o gościnną przestrzeń.

Poniżej znajdziecie główne minimalne wymagania dla miejsc noclegowych:

  •  Wszelkie urządzenia które oddajemy do użytku gościom muszą być bezpieczne i jeśli to możliwe powinny posiadać odpowiednie atesty. Mówimy tu zarówno o piecykach gazowych jak i urządzeniach kuchennych.
  • Dokładny spis minimalnych wymagań co do wyposażenia dla innych obiektów hotelarskich (czyli m.in. dla agroturystyk czy obiektów turystyki wiejskiej) znajdziemy Załączniku Nr 7 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
  • Nasz obiekt musi posiadać odpowiednio dużą powierzchnię użytkową w zależności od ilości gości. Warto tu zaznaczyć, że przy pomieszczeniach ze skosami dokonuje się odpowiedniej korekty.
  • Meble które należy zapewnić gościom to: miejsce do spania, miejsce do przechowywania rzeczy osobistych, krzesło i miejsce przy stole. W załączniku znajdziemy dokładne minimalne wymiary dla łóżek (1 osobowe 80×190, 2osobowe min.120x190cm).
  • Przy łóżku powinniśmy umieścić szafkę lub stolik nocny z lampką.
  • Oprócz tego w pokoju należy postawić szafę na ubrania/ półki lub chociaż wieszak pozwalający gościom na rozłożenie swojego bagażu.
  • Minimalne wyposażenie łazienki: kabina prysznicowa lub wanna, umywalka z szafką, lustro z oświetleniem, kosz na śmieci, wieszaki na ręczniki i rzeczy osobiste, półki lub szafki, a także dostęp do zimnej wody 24h/dobę i do ciepłej wody, minimum 2h rano 2h wieczorem (po uprzednim poinformowaniu gości o takich ograniczeniach).

WSKAZÓWKI:

Nie zaleca się stosowania wersalekkanap! -> chociaż wciąż napotykamy wiele ofert, które zaliczają sofy jako standardowe miejsce do spania, naszym zdaniem w dzisiejszym standardzie łóżko to podstawowe minimum, by wygodnie spędzić noc w obiekcie, szczególnie jeśli zależy nam na dłuższych pobytach gości.

Oprócz powyższych wymagań należy zaznaczyć, że w obiekcie musi być zachowana odpowiednia temperatura. Mamy obowiązek zagwarantować minimum 18°C w pomieszczeniach.

Czego dzisiaj oczekują goście wynajmując miejsce na nocleg, co stanowi standard 

Wymagania zależą oczywiście od danych grup podróżujących i będą rozstrzelone w dużym spektrum. To, że minimalne wymagania muszą zostać spełnione pozostaje sprawą bezdyskusyjną. Możemy przyjąć, że dzisiejszy gość podróżujący do miejsca o średnim standardzie i dysponujący przeciętnym budżetem spodziewa się ponadto zastać na miejscu:

  • przede wszystkim obiekt posprzątany o wysokim standardzie higienicznym!
  • wygodne łóżko z czystą pościelą
  • miejsce na swoje rzeczy osobiste
  • sprzyjające oświetlenie obiektu (ciepłe światło żarówek, mile widziane dodatkowe oświetlenie nastrojowe, lampka nocna)
  • osobna łazienka dla każdego z pokoi (lub dzielona ale w obrębie jednego apartamentu, czyli najczęściej współdzielona ze znajomymi czy rodziną)
  • obiekt bez zbędnych rzeczy osobistych właściciela
  • jeśli nie oferujemy wyżywienia: minimalne wyposażenie kuchenne, szczególnie jeśli w pobliżu ciężko o dobre restauracje czy chociażby większy market – minimum to czajnik, naczynia, talerze i sztućce. Za standard możemy uznać kącik kuchenny, w którym znajdziemy też mikrofalę, płytę kuchenną i odpowiednie akcesoria (garnki, patelnia, drewniane przybory i inne)
  • przyjazne oku wnętrze (unikamy mocnych kolorów ścian, gryzących się wzorów na dywanach, kanapach i dekoracjach, zbyt wielu kolorów dodatków)
  • funkcjonalne umiejscowienie mebli (przykładowo: jeśli stawiamy łóżko 2osobowe to dobrze by było by dojście do niego było z 2 stron; jeśli stawiamy szafy to tak, by niższe osoby mogły sięgnąć najwyższych półek)
  • zapewnienie podstawowego wyposażenia: ręczniki, pościel
  • podstawowe środki czystości: ściereczki, mydło, ręcznik papierowy, papier toaletowy, zmiotka z szufelką, mop
  • o ile pozwalają na to warunki to również bezpłatny dostęp do Wifi.

Jak zapewnić wyższy standard usług

Oczywiście jest to temat rzeka i czynników zwiększających prestiż danego miejsca może być mnóstwo. Niektóre wiążą się z otoczeniem i położeniem miejsca, inne z wykorzystanymi materiałami, a jeszcze inne dotyczą jakości obsługi gości. Czasami właściciele mogą pozwolić sobie tylko na spełnienie kilku z tych opcji. Jednak nawet niewielkie zmiany mogą przynieść dobre skutki i  przyciągnąć klientów, którzy stawiają jakość nad cenę.

Elementy świadczące o wysokim standardzie miejsca to m.in:

  • przytulna aranżacja, spójność projektu i dekoracji wnętrza
  • ergonomiczne i funkcjonalne wnętrze
  • materiały premium: drewno, marmury, satynowa pościel – oczywiście wiemy że to wysoce kosztowne wykończenie, jednak jeśli jednak właściciele zdecydują się na lepszą jakość wykończenia – mogą liczyć na wyższe zarobki z wynajmu
  • dodatkowe miejsce do relaksu – wygodny fotel czy sofa
  • odpowiednio duży stół do wspólnych posiłków w większym gronie
  • kominek tworzący niepowtarzalny klimat
  • w pełni wyposażona kuchnia z piekarnikiem i lodówką
  • łazienka z dodatkowymi udogodnieniami: bidet, wanna z hydromasażem, jacuzzi
  • klimatyzowane pomieszczenia (tutaj w zasadzie jeśli chodzi o pobyty typowo wakacyjne w najgorętsze miesiące roku, klimatyzacja staje się dzisiejszym standardem)
  • wyeksponowane widoki z okien, balkonów
  • strefa odpoczynku na zewnątrz: umeblowane balkony czy taras, grill lub miejsce na ognisko
  • altany ogrodowe
  • zapewnienie dodatkowego wyposażenia: telewizor (najlepiej z dostępem do popularnych platform takich jak Netflix), żelazko z deską do prasowania, suszarka, podstawowe kosmetyki, powitalny poczęstunek czy trunek, herbata czy kawa dostępna na miejscu
  • dodatkowa troska o gości: możliwość zameldowania o dowolnej godzinie, służenie radą, pomoc w organizacji czasu wolnego itd.

Jakie zmiany warto wprowadzić na samym początku

Mamy do dyspozycji nieco budżetu i chcemy wprowadzić zmiany w naszym obiekcie by zachęcić gości do przyjazdu. Często jednak nie wiemy od czego zacząć, w co zainwestować, a z czym zaczekać. Nie możemy dać tu jednoznacznej wskazówki odpowiedniej dla każdego miejsca. Dobrym pomysłem będzie zbieranie feedbacku od przyjezdnych – zapytajmy gości najlepiej jeszcze przed wyjazdem co by poprawili. Możemy też wysłać do nich maile z ankietą (jednak tu musimy się liczyć ze znacznie mniejszym odzewem). Jeśli mamy też trochę czasu spójrzmy na opinie w Internecie, nie tylko swoich ale i innych obiektów, podobnych do naszego. Na samym bookingu często możemy przeczytać, czego brakowało gościom na miejscu: od ręczników, przez ekspres do kawy, na większej prywatności kończąc.

Zastanówmy się wspólnie z najbliższymi co może być naszą piętą achillesową, spójrzmy na listę minimalnych wymagań i tych standardowych, a być może dostrzeżemy gdzieś ewidentne braki w ofercie.

Z naszych porad: na pewno lepiej zainwestować w porządne i regularne sprzątanie pomieszczeń zamiast wydawać pieniądze na niepotrzebne ozdoby, tzw. kurzołapki. Oczywiście dekoracja też wiele wnosi do pomieszczeń, jednak jeden komentarz o zabrudzonej łazience czy kłębkach kurzu pod łóżkiem może skutecznie zniechęcić wielu potencjalnych gości. W takiej sytuacji nawet najładniejszy obraz na ścianie nie będzie w stanie ich przekonać do rezerwacji w zaniedbanym obiekcie.

WSKAZÓWKA:

Jeśli po analizie dojdziemy do wniosku, że mamy zachowany standard na jakim nam zależy, a rezerwacji wciąż brakuje, być może należy wtedy zainwestować w dobra niematerialne: reklamę, dobrego fotografa i ogłoszenie oferty na jednym z popularnych portali rezerwacyjnych.

Zobacz też: